⧫ Nombor memainkan peranan penting
pembelajaran matematik
⧫ Nombor adalah sesuatu yang
dikaitkan dengan kuantiti, kesedaran yang melibatkan konsep dari mudah ke
kompleks.
⧫ Pembelajaran operasi nombor
melibatkan konsep tambah dan tolak.
⧪ KONSEP TAMBAH
💢 Proses 2
himpunan yang disatukan dan menjadi jumlah tertentu
⧪ KONSEP TOLAK ( PENGURANGAN)
💢 Satu himpunan objek
dikeluarkan sebahagian daripadanya
⧪ Tahap perkembangan konsep operasi nombor
👉 Membilang
👉 Pengalaman konkrit
👉 Konteks penyelesaian
masalah
👉 Penggunaan bahasa
yang betul
⧪ OPERASI TAMBAH
➠Operasi tambah merupakan gabungan antara 2 set objek
➠ Guru boleh menekankan ELPS ( experience, language, picture, symbol )
ketika mengajar operasi tambah
➠ Pengalaman konkrit diberikan disamping penggunaan yang betul bagi
mewakili operasi dalam bentuk bergambar serta bentuk simbol.
➠ Contoh :
➥Guna objek konkrit
➥Menggunakan bahasa yang betul
➥Gunakan gambar untuk mewakili nombor
➥Menggunakan simbol mewakili operasi tambah dan
tolak
⧪ OPERASI TOLAK
➠Memisahkan atau mengurangkan kuantiti daripada satu
kuantiti keseluruhan dan melihat baki yang tinggal.
⧪ BAHAN DAN PERALATAN
➽ Bahan dan peralatan pembelajaran merupakan bahan
yang boleh meningkatkan pengalaman kanak-kanak. terdapat banyak bahan dan
peralatan yang mampu meningkatkan sensitiviti kanak-kanak terhadap konsep
nombor.
➽ Apa sahaja peralatan yang mendorong kanak-kanak untuk meneroka
nombor merupakan asas persekitaran awal matematik awal kanak-kanak.
⧪PERANCANGAN AKTIVITI
➽ Seorang guru perlu merancang aktiviti yang
membolehkan kanak-kanak memanipulasikan pengalaman sedia ada dengan aktiviti
pembelajaran yang dapat memantapkan konsep nombor.
➽ Perancangan seharusnya meliputi aspek :
➧ Strategi pelaksanaan sama ada
secara individu, kumpulan besar atau kecil.
➧ Bahan dan peralatan yang hendak digunakan ( sesuai? keselamatan? )
➧ Menggabungjalinkan pembelajaran dapat memenuhi pelbagai keperluan
kanak-kanak dan sekali gus memberi kepuasan dengan
keseronokan kepada mereka sepanjang melakukan aktiviti berkesan.
0 comments:
Post a Comment