1. KETURUNAN
➤ Merujuk kepada pegangan agama, keluhuran budi pekerti dan akhlak
➤ Saling berkait dengan keturunan kedua ibu bapa
➤
Al-Ghazali menekankan aspek pemilihan pasangan ( keturunan ) sebelum berkahwin
bagi melahirkan generasi yang berakhlak mulia.
➤ Faktor pemilihan wanita yang menyusukan bayi juga ditekankan dalam situasi ibu
kandung tidak dapat menyusukan anaknya.
2. SOSIALISASI
➤ Salah satu cara berkesan dalam membentuk akhlak pada peringkat awal kanak-kanak
melalui kaedah pemerhatian dan pergaulan dengan rakan sebaya.
➤ Ibu bapa perlu memantau dan mengenalpasti rakan sebaya anak-anak agar mereka
bergaul dengan rakan yang berakhlak baik
➤ Beliau juga menasihatkan ibu bapa tidak mendedahkan anak-anak kepada budaya
yang melalaikan seperti nyanyian.
3. LATIHAN MELALUI KEBIASAAN
➤
Al-Ghazali berpendapat, melatih kanak-kanak dengan kebiasaan adalah cara yang
berkesan kerana jiwa kanak-kanak pada tahap ini masih bersih dan menerima
apa-apa sahaja yang diberikan oleh kedua ibu bapanya.
➤ Melatih anak-anak membiasakan diri kepada sesuatu kebaikan secara konsisten
➤ Memerlukan usaha yang gigih, disiplin, berhikmah dan toleransi ibu bapa dengan
anak-anak.
➤ Beliau menggunakan beberapa pendekatan dan kaedah iaitu :
➲ Membiasakan menggunakan tangan semasa makan
➲ Memulakan makan dengan menyebut nama Allah
➲ Memulakan makan dengan mengambil makanan yang paling
dekat
➲ Tidak memulakan makan sebelum orang lain
➲ Tidak menjeling makanan atau orang lain yang berada
bersama-sama
➲ Mengunyah makanan secara perlahan-lahan dan tidak
mengunyah dengan gelojoh
➲ Tidak mencium makanan di hadapan khalayak ramai
➲ Biasakan anak-anak dengan makanan yang tidak mewah sekali
sekala seperti roti.
➲ Biasakan anak-anak supaya bersikap berpuas hati dengan
makanan atau minuman yang
dihidang
➲ Membiasakan anak dengan pakaian, tempat tidur dan makanan
yang sederhana
➲ Tidak membiasakan anak dengan kemewahan
➲ Membiasakan anak dengan sifat suka membantu, tawaduk,
sopan santun dan amanah
➲ Membiasakan anak duduk dengan sopan iaitu tidak
menyilangkan kaki apabila berada di depan
khalayak
➲ Tidak menopang dagu apabila berada dalam majlis ilmu
4. PEMBELAJARAN
➤ Mengikut Al-Ghazali, pembelajaran ialah satu proses bagi kanak-kanak untuk
mengingati dan menghargai
identitinya.
➤ Perumpamaan bagi beliau seperti usaha mengeluarkan air daripada bumi atau
membersihkan cermin
daripada segala objek yang terlekat padanya.
➤ Mereka perlu berlajar cara untuk membersihkan jiwa, bertanggungjawab kepada
agama dan diri sendiri serta menghormati guru
dan orang dewasa
➤ Guru perlu diberi autoriti bagi mengajar dan memantau perkembangan kognitif
kanak-kanak
➤ Tugas ibu bapa ialah menfokuskan pengamalan ilmu yang diperoleh anak-anak
disekolah.
0 comments:
Post a Comment