Subscribe:

Wednesday, October 24, 2018

FAKTOR-FAKTOR PERKEMBANGAN KEROHANIAN DAN PEMBENTUKAN AKHLAK


1. KETURUNAN


    Merujuk kepada pegangan agama, keluhuran budi pekerti dan akhlak




    Saling berkait dengan keturunan kedua ibu bapa



    Al-Ghazali menekankan aspek pemilihan pasangan ( keturunan ) sebelum berkahwin bagi melahirkan generasi yang berakhlak mulia.



    Faktor pemilihan wanita yang menyusukan bayi juga ditekankan dalam situasi ibu kandung tidak dapat menyusukan anaknya.



2. SOSIALISASI



    Salah satu cara berkesan dalam membentuk akhlak pada peringkat awal kanak-kanak melalui kaedah pemerhatian dan pergaulan dengan rakan sebaya.



    Ibu bapa perlu memantau dan mengenalpasti rakan sebaya anak-anak agar mereka bergaul dengan rakan yang berakhlak baik



    Beliau juga menasihatkan ibu bapa tidak mendedahkan anak-anak kepada budaya yang melalaikan seperti nyanyian.



3. LATIHAN MELALUI KEBIASAAN



  Al-Ghazali berpendapat, melatih kanak-kanak dengan kebiasaan adalah cara yang berkesan kerana jiwa kanak-kanak pada tahap ini masih bersih dan menerima apa-apa sahaja yang diberikan oleh kedua ibu bapanya.



   Melatih anak-anak membiasakan diri kepada sesuatu kebaikan secara konsisten



   Memerlukan usaha yang gigih, disiplin, berhikmah dan toleransi ibu bapa dengan anak-anak.



   Beliau menggunakan beberapa pendekatan dan kaedah iaitu :



      Membiasakan menggunakan tangan semasa makan

      Memulakan makan dengan menyebut nama Allah

      Memulakan makan dengan mengambil makanan yang paling dekat

      Tidak memulakan makan sebelum orang lain

      Tidak menjeling makanan atau orang lain yang berada bersama-sama

      Mengunyah makanan secara perlahan-lahan dan tidak mengunyah dengan gelojoh

      Tidak mencium makanan di hadapan khalayak ramai

      Biasakan anak-anak dengan makanan yang tidak mewah sekali sekala seperti roti.

      Biasakan anak-anak supaya bersikap berpuas hati dengan makanan atau minuman yang                        dihidang

      Membiasakan anak dengan pakaian, tempat tidur dan makanan yang sederhana

      Tidak membiasakan anak dengan kemewahan

      Membiasakan anak dengan sifat suka membantu, tawaduk, sopan santun dan amanah

      Membiasakan anak duduk dengan sopan iaitu tidak menyilangkan kaki apabila berada di depan            khalayak

      Tidak menopang dagu apabila berada dalam majlis ilmu



4. PEMBELAJARAN



   Mengikut Al-Ghazali, pembelajaran ialah satu proses bagi kanak-kanak untuk mengingati dan              menghargai identitinya.



   Perumpamaan bagi beliau seperti usaha mengeluarkan air daripada bumi atau membersihkan                 cermin daripada segala objek yang terlekat padanya.



   Mereka perlu berlajar cara untuk membersihkan jiwa, bertanggungjawab kepada agama dan diri          sendiri serta menghormati guru dan orang dewasa



   Guru perlu diberi autoriti bagi mengajar dan memantau perkembangan kognitif kanak-kanak



   Tugas ibu bapa ialah menfokuskan pengamalan ilmu yang diperoleh anak-anak disekolah.

0 comments:

Post a Comment