1. JEAN PIAGET
➤
Peringkat Sensori Motor ( 0-2 tahun) :
⏩ Menggunakan
pancaindera seperti pendengaran , perhatian dan aktiviti motor untuk meneroka.
➤ Peringkat Praoperasi ( 2-6 tahun ) :
⏩ Menggunakan simbol untuk mewakili
pemahaman sendiri bagi sesuatu objek. contoh guna pensil sebagai motor. ( imaginasi ).
➤ Peringkat Praoperasi Konkrit ( 6-12 tahun ) :
⏩ Perkembangan
dalaman mental seperti penambahan dan penolakan. kanak-kanak boleh melakukan operasi pada imej
atau objek yang nyata dan konkrit. ( abstrak )
➤ Peringkat Operasi Konkrit ( 12 tahun ke atas ) :
⏩ Memahami aspek
yang abstrak dan logik. mampu menyusun idea secara sistematik dan menjangka akibat.
2. JEROME BRUNER
⧭ Teori Bruner adalah ungkapan
Piaget - kanak-kanak berperanan secara aktif di dalam kelas.
⧭ Konsepnya belajar dengan menemui
/ meneroka ( discovery learning )
⧭Guru beri peluang kepada
kanak-kanak untuk menjadi penyelesai masalah ( problem solver )
⧪ 3 peringkat menurut Bruner :
➡ Enaktif ( 0-2 tahun )
💥 Guna deria motor dan deria yang lain untuk meninjau dan
memahami persekitaran
💥 Pembelajaran berdasarkan pergerakan anggota kanak-kanak
➡ Ikonik ( 2-4 tahun )
💥 Pembelajaran kanak-kanak menggunakan otak untuk berfikir
💥 Menggambarkan imej dalam fikiran mereka
➡ Simbolik ( 5-7 tahun )
💥 Kanak-kanak boleh berfikir menggunakan bahasa
💥 Penggunaan konsep dan bahasa berkembang
💥 Boleh memanipulasi simbol
🔺 Ianya merujuk kepada penggunaan
bahan " hands-on " yang bersifat manipulatif dalam kelas matematik.
🔺 Pengajaran seharusnya mempunyai 3
perkara utama dalam memberi perspektif tentang proses pengajaran, iaitu ;
1.
1. Beri
penjelasan tentang pengalaman spesifik bagi menimbulkan motivasi pelajar untuk belajar secara keseluruhan dan belajar subsek spesifik seperti
matematik.
2. Penyusunan bahan pengajaran
mengikut turutan untuk merangsangkan pembelajaran.
3. Pemilihan dan penyusunan ganjaran dan denda yang berpatutan dalam
proses pengajaran
😺 4 prinsip / teorem pembelajaran matematik
Bruner
1. Prinsip pembinaan
💕 Membina
sendiri perwakilan yang sesuai melalui aktiviti konkrit ( cth : latihan )
2. Prinsip notasi
💕 Notasi matematik
yang digunakan harus bersesuaian dengan peringkat perkembangan intelek pelajar
terutamanya dalam pembinaan atau perwakilan awal
💕 Notasi -
satu set sistem lambang bertulis untuk mewakili satu sistem pemikiran seperti
muzik, matematik dan sebagainya. ( kamus dewan edisi keempat )
3. Prinsip pertentangan dan variasi
💕 Kemajuan menggunakan
perwakilan konkrit kepada perwakilan abstrak melibatkan proses pertentangan dan
variasi
💕 Kebanyakkan konsep matematik ditakrifkan berasaskan sifat bertentangan. ( cth :
konsep darab dengan konsep bahagi, nombor
bulat dengan nombor ganjil dsb )
4. Prinsip persambungan
💕 Setiap konsep, prinsip dan kemahiran matematik adalah berkaitan dengan konsep,
prinsip atau kemahiran lain.
💕 Saling berkaitan antara satu sama lain.
3. LEV VYGOTSKY
💞 Menekankan interaksi antara aspek
internal dan eksternal dari pembelajaran dan penekannya pada lingkungan sosial
pembelajaran.
💞Vygotsky ( 1978 ) states : "every
function in the child's cultural development appears twice: first, on the
social level, and later, on the individual level"
🔃 2 kategori teori Vygotsky
1) Zone Of Proximal Development ( ZPD
)
🔻 Menerangkan tentang kemahiran yang sukar dilakukan oleh kanak-kanak boleh
dijayakan dengan bantuan dan bimbingan orang-orang dewasa atau rakan sebaya
yang lebih mahir.
🔻
2 tahap dalam ZPD
🔽Tahap perkembangan sebenar
🔽Tahap perkembangan potensi
2) Scaffolding
🔻 Perbualan dan interaksi adalah alat yang penting semasa proses bercakap
🔻 Bercakap sendiri ini menolong kanak-kanak tersebut merancang dan mengawal
tingkah laku mereka sendiri.
0 comments:
Post a Comment