Subscribe:

Sunday, December 2, 2018

PENDEKATAN MENDIDIK AHKLAK


πŸ’¦ Beliau menggunakan pendekatan sendiri dalam mendidik kanak-kanak sesuai dengan kehendak Al-Quran dan ajaran Nabi Muhammad ( S.A.W )



πŸ’¦ 5 pendekatan yang digunakan ialah :

      πŸ’¬ Mendidik ( ta'dib )

      πŸ’¬ Disiplin kendiri ( riadah )

      πŸ’¬ Mengajar ( ta'lim )

      πŸ’¬ Pemeliharaan / asuhan yang baik ( tarbiyyah )

      πŸ’¬ Penyucian ( tahzib )



πŸ’¦ Imam Al-Ghazali mentakrifkan  akhlak iaitu suatu sifat yang tertanam dalam jiwa yang daripadanya timbul perbuatan-perbuatan dengan mudah tanpa memerlukan pertimbangan terlebih dahulu.



πŸ’¦ Moral pula ialah satu perkara yang lebih merujuk kepada peraturan-peraturan yang ditentukan untuk memperbaiki sesuatu keadaan.



πŸ’« KONSEP AKHLAK



    πŸ’¬ Akhlak / moral tidak boleh dipisahkan kerana setiap perbuatan yang diambil tidak terlepas                 daripada hukuman sama ada terhadap diri / orang lain / benda lain iaitu adakah ia baik atau tidak         tindakan tersebut.

    πŸ’¬ Akhlak dalam kehidupan manusia penting sehinggakan orang yang tidak bermoral merasakan           perlu adanya akhlak yang diakui oleh mereka agar kehidupan menjadi lebih baik.


    πŸ’¬ Islam tanpa akhlak seperti rangka yang tidak mempunyai isi, jasad yang tidak bernyawa.




πŸ’«PERBEZAAN


AKHLAK
πŸ’₯Tingkah laku manusia berasaskan wahyu/syarak
πŸ’₯Menilai tindakan zahir dan batin manusia
πŸ’₯Ditentukan oleh Allah melalui Al-Quran dan As-Sunnah



MORAL
πŸ’₯Tingkah laku yang ditentukan oleh etika sama ada baik atau jahat
πŸ’₯Menilai tindakan zahir manusia sahaja
πŸ’₯Ditentukan oleh manusia




πŸ’§ Ta'dib ( mendidik )

 

  πŸ’ž Ta'dib berasal daripada perkataan adab yang bermaksud tenaga dalaman yang terpendam, secara         semula jadi cenderung kepada hakikat kebenaran yang diterjemahkan dalam bentuk tindakan atau          tingkah laku



   πŸ’ž Merangkumi aspek pengajaran, kognitif, emosi, fizikal dan spiritual.



  πŸ’ž Anak-anak adalah amanah Allah kepada kedua ibu bapanya.



  πŸ’ž Jika anak di didik dengan perbuatan yang baik, ia akan membesar dalam persekitaran dan menjadi  manusia yang baik



  πŸ’ž Sebaliknya, jka dibiasakan dengan perbuatan jahat dan pendidikan diabaikan, ia akan menjadi             manusia jahat dan dosanya turut ditanggung oleh ibu bapanya dan mereka yang                                     dipertanggungjawabkan untuk menjaganya.



  πŸ’ž Fitrah merujuk kepada naluri bagi mengenal, mentauhidkan Allah dan mencari hakikat kebenaran



  πŸ’ž Setiap kanak-kanak yang dilahirkan mempunyai pelbagai entiti seperti unsur intelek, emosi,              material, tubuh badan dan roh



  πŸ’ž Wujud unsur-unsur positif dan negatif dalam diri manusia



  πŸ’ž Oleh itu, ibu bapa perlu menerapkan akhlak yang baik dalam diri anak melalui agen sosialisasi utama seperti pendidikan, amalan kebiasaan, dan pergaulan dengan orang-orang berbudi pekerti mulia.



  πŸ’ž Akhlak terhasil daripada wujudnya interaksi antara roh dan tindakan yang dipamerkan melalui perlakuan seorang anak



  πŸ’ž Roh merujuk kepada akhlak manakala perlakuan merujuk kepada aktiviti anggota tubuh yang dapat dilihat



  πŸ’ž Al-Ghazali melihat konsep ta'dib ini ialah satu proses untuk mendisiplinkan aspek fizikal dan spiritual anak



  πŸ’ž Anak-anak perlu dididik dengan perkara-perkara yang mudah dahulu sehingga mereka mampu menguasainya diikuti perkara-perkara yang lebih kompleks.



  πŸ’ž Beliau juga menekankan aspek fizikal kanak-kanak



  πŸ’ž Kanak-kanak perlu diberi masa untuk bermain dan melakukan aktivti-aktiviti pergerakan fizikal agar tubuh badan sihat dan menceriakan emosi mereka.



  πŸ’ž Kestabilan fizikal dan emosi berkait rapat dengan perkembangan kognitif kanak-kanak.



  πŸ’ž Oleh itu, guru dan ibu bapa perlu memberi peluang kepada kanak-kanak untuk bermain bagi merehatkan minda dan menjauhkan diri daripada sifat malas.





πŸ’§ Riadah ( disiplin kendiri )



  πŸ’ž Al-Ghazali berpendapat bahawa riadah sebagai latihan kepada roh, bermula dengan latihan yang mudah-kompleks melalui usaha yang bersungguh-sungguh dan berkala hingga tahap yang sukar dapat dicapai dan diamalkan dengan mudah.



  πŸ’ž Bertujuan untuk membentuk akhlak yang baik



  πŸ’ž Contoh : Ibu bapa berperanan menjadi role model yang baik kepada anak-anak dari segi percakapan, perbuatan atau naluri dalaman



  πŸ’ž Beliau membahagikan riadah kepada 2 peringkat :

1. Penerapan adab dikaitkan dengan tabiat semulajadi roh yang cenderung kepada kebaikan.

2. Meneruskan objektif positif, iaitu merujuk kepada niat yang baik.



  πŸ’ž Matlamat utama riadah ialah membersihkan roh daripada akhlak yang keji seperti sikap marah, tamak dan sebagainya.



  πŸ’ž Roh, intelek, emosi dan kehendak dalaman perlu diseimbangkan agar akhlak yang terpuji dan sifat adil dapat dibentuk dalam diri individu



  πŸ’ž Maka individu dapat mencapai tahap hikmah ( akal yang sempurna ) iaitu berkebolehan membezakan antara perkara yang baik atau buruk atau betul atau salah.



πŸ’§ Ta'lim ( mengajar )



  πŸ’ž Perkataan asal allama bermaksud menjadikan individu berilmu pengetahuan atau mengajar ilmu kepada individu supaya ilmu itu kekal dalam akalnya.



  πŸ’ž Merujuk kepada pengajaran dan aspek kognitif.



  πŸ’ž Satu proses manusia mendapatkan ilmu yang mengangkat martabat manusia ke tahap kemanusiaan yang sempurna



  πŸ’ž Proses pengajaran-pembelajaran melibatkan ilmu pengetahuan, pelajar, dan guru ialah proses bagi mengembangkan potensi yang sedia ada pada diri kanak-kanak agar mereka berakhlak baik.



  πŸ’ž Guru berperanan penting dalam pembentukkan akhlak baik dalam diri pelajar.



  πŸ’ž Menurut Al-Ghazali, ciri-ciri guru yang baik adalah :

       

          πŸ’ͺ Berakhlak baik

         πŸ’ͺ Ilmu yang mendalam

         πŸ’ͺ Ikhlas menyampaikan ilmu

        πŸ’ͺ Mempunyai perasaan belas kasihan kepada pelajar

        πŸ’ͺ Sentiasa mengamalkan ilmu yang dimilikinya



πŸ’§ Tarbiyyah ( pengasuhan )



  πŸ’ž Berasal daripada perkataan rabba bermaksud memelihara, membela dan mengasuh walaupun tanpa ilmu pengetahuan



  πŸ’ž Fitrah kejadian manusia yang sentiasa cenderung kepada kesempurnaan dan ilmu pengetahuan, maka proses ini memerlukan penyucian jiwa dan ilmu pengetahuan agar dapat berkembang dengan sempurna



  πŸ’ž Ilmu yang utama diajar kepada anak-anak ialah ilmu agama dan Al-Quran



πŸ’ 5 garis panduan oleh Al-Ghazali



  πŸ’’ Memupuk amalan / kebiasaan yang baik dan positif

      πŸ’š Dipraktikkan di rumah sebagaimana yang dianjurkan oleh islam

      πŸ’š Cth : Diajar adab tidur seperti membaca doa tertentu sebelum dan selepas bangun tidur



  πŸ’’ Menyemai sifat mahmudah dalam kalangan kanak-kanak bermula dari ibu bapa sendiri yang                mempraktikkan terlebih dahulu.

      πŸ’š Menyemai sifat jujur dan ikhlas dalam pergaulan, berani berhadapan dengan masalah dan                   cabaran, rendah diri seperti tidak sombong, hormat menghormati.



  πŸ’’ Ibu bapa bertutur dengan bahasa yang baik

      πŸ’š Elakkan menggunakan perkataan kesat ketika memarahi anak-anak seperti perkataan bodoh,                 bengap, anak tidak berguna dsb.

      πŸ’š Beri kesan kepada keyakinan dalam diri mereka



  πŸ’’ Mengukuh intelektual dan fizikal kanak-kanak

      πŸ’š Menyarankan agar kanak-kanak yang sudah boleh menulis, membaca dan mengeja didedahkan            dengan bahan bacaan yang mempunyai nilai dan unsur yang positif seperti kisah tentang                     tokoh-tokoh islam, kisah yang memaparkan nilai dan peribadi yang baik, dan keperluan untuk             menyayangi keluarga dan masyarakat.

      πŸ’š Aspek fizikal : menyarankan ibu bapa agar tidak menggalakkan anak-anak mereka tidur di                   siang hari kerana boleh melemahkan mental dan fizikal mereka.

      πŸ’š Diajar bersyukur dengan apa yang ada dan tidak bermegah-megah dengan kekayaan ibu bapa              dan tidak berdukacita terhadap kemiskinan keluarganya.



  πŸ’’ Beri ganjaran dan dendaan kepada kanak-kanak dalam membentuk dan mendidik akhlak mereka

      πŸ’š Ganjaran : Pujian, kata-kata perangsang sebagai galakan tingkah laku yang baik selain daripada  hadiah

      πŸ’š Dendaan : Kenakan hukuman berlandaskan syariat setelah mereka tidak menunjukkan tanda-               tanda untuk berubah.



πŸ’§ Tahzib (penyucian )



  πŸ’ž Bermaksud membersih, menyuci dan mengemaskan sesuatu daripada sebarang kekotoran.



  πŸ’ž Merujuk kepada penyucian akhlak



  πŸ’ž Menurut Al-Ghazali, tahzib ialah penilaian kendiri dalam usaha meningkatkan diri ke tahap yang lebih sempurna.



  πŸ’ž Cth : Orang yang berhati mulia sentiasa menjadikan sedekah sebagai amalan biasa.



  πŸ’ž 4 asas kesempurnaan akhlak ( ummamat al-akhlak ) mengikut Al-Ghazali



      1. Kebijaksaan ( hikmah ) : Dapat memahami kebenaran daripada kesilapan atas tindakan yang                dipilihnya

      2. Keadilan ( adil ) : Jiwa yang dapat menahan marah dan hawa nafsu bagi membimbing manusia             ke arah keselamatan dan kesejahteraan.

      3. Keberanian ( syaja'ah ) : Keteguhan hati bagi mempertahankan kebenaran walau dicela dan tidak  lupa diri tika dipuji

      4. Iffah : Memelihara diri daripada perkara negatif atau maksiat.



  πŸ’ž Proses tahzib perlu diterapkan seawal usia kanak-kanak agar mereka memahami konsep hikmah         ( hidup / mati, sebab dan akibat pada hari akhirat ) apabila mencapai baligh.

0 comments:

Post a Comment